فضاهای مورد نیاز و معیارهای طراحی بانک

ریز فضاهای بانک  واجزی اصلی موثر در طراحی بانک :

بانک‌ها به طور کلی از دو بخش عمومی (مشتریان) و خصوصی (کارمندان یا اداری) تشکیل می‌گردد.

بخش عمومی شامل: ورودی، سالن، صندوق امانات و محدوده مربوط به دستگاههای خدماتی مانند نوبت‌دهی، پول شمار، خودپرداز و سایر موارد که مشتریان با آن سر و کار دارند، می‌باشد

بخش خصوصی که غالبا از نظر امنیتی دارای اهمیت بالایی می‌باشد شامل: خزانه یا گاو صندوق، بایگانی، تاسیسات و سایت‌های الکترونیکی، فضای کارمندان، قسمت مربوط به ریاست شعبه و فضاهای خدماتی چون آبدارخانه، سرویسها و گاه واحدی برای استراحت مامورین و بازرسان و غیره که عموما در خدمت بخش اداری هستند، می‌باشد.

ریز فضاهای بانک


برای کسب اطلاعات کامل در این ضمینه این مطلب را هم ببینید:

دانلود مطالعات بانک


ریز فضاهای بانک :

ورودی :

بر خلاف تصور عامه که ورودی را به عنوان جداکننده‌ای برای دو فضا می‌دانند، ورودی در پلان به عنوان یک مفصل برا یاتصال دو فضای متفاوت بکار می‌رود، درست مانند عملکرد مفصل بین اعضای مختلف بدن انسان که تاثیر حرکتی را از یک عضو به عضو دیگر منتقل می‌نماید.

پیشخان یا کانتر :

پیشخان میزی است با عملکرد دو طرفه به عرض حدودی یک متر که از یک طرف مورد استفاده کارمندان بوده و از طرف دیگر مشتریان بانک از آن استفاده می‌نمایند. یکی از اصلی‌ترین عملکرد های پیشخان جداسازی فضای مشتریان از فضای کارکنان شعبه است.

کانتر بانک

سالن معاملات :

اصلی‌ترین فضای یک شعبه سالن معاملات است جاییکه مشتریان برای دریافت خدمات و کارکنان برای ارائه خدمات حضور دارند.

فضای کارمندان :

به قسمتی از سالن معاملات اطلاق می‌گردد، که کارکنان برای رسیدگی به امور مربوط به مشتریان و یا سایر امور اداری و بانکی در آن مستقر می‌باشند و معمولا مشتریان اجازه ورود به این حیطه را ندارند.

فضای مشتریان :

منظور از فضای مشتریان فضایی است که ارباب رجوع پس از ورود به شعبه برای انجام امور بانکی خود در آن فضا استقرار می‌یابد و یکسری اسباب و مبلمان برای رفاه و آسایش مشتری در هنگام انتظار می‌باید در این فضا پیش‌بینی گردد.

اطاق رئیس :

مکانی است برای ریاست بانک که وظیفه کنترل کارمندان، مذاکره با مشتریان و پاسخ به شکایات ایشان و تایید و امضاء اسناد نهایی را به عهده دارد.

سالن اعتبارات :

در شعب بزرگ و یا شعبی که مساحت سالن معاملات اصلی اجازه ارائه همزمان خدمات عمومی نظیر دریافت و پرداخت را با خدمات اعتباری نمی‌دهد، سالن جداگانه‌ای که معمولا در تراز طبقه‌ای دیگر (بصورت نیم طبقه) واقع گردیده برای انجام امور اعتباری مانند دریافت وام و تسهیلات طراحی می‌گردد.


حتما ببینید:

دانلود پلان بانک


ریز فضاهای بانک ادامه :

پله‌های ارتباطی :

در صورت طراحی شعبه بصورت دو طبقه یا بیشتر، نیاز به پله ارتباطی جهت تردد مشتریان خواهد بود.

خزانه :

مکانی است برای نگهداری وجوه نقد و اوراق بهادار نظیر: چک‌های بانکی، اوراق مشارکت، سفته، ضمانتنامه‌های بانکی و غیره. مساحت خزانه در شعب معمولی بین 4 الی 8 متر بوده و در شعب مرکزی و مهم تا 20 متر هم می‌رسد.

بایگانی :

بانک‌ ها به دلیل تولید انبوهی از اسناد کاغذی در طول روز، توجه ویژه‌ای به فضای بایگانی دارند.

اتاق رک و منبع تغذیه اضطراری (UPS) :

ظهور بانکداری الکترونیک، بهره‌گیری از تجهیزات و دستگاههای رایانه‌ای را به دنبال داشت که نبض تپنده سیستم بوده و همانگونه که قبلا اشاره گردید جایگزین مطمئن‌تری نسبت به سیستم‌های سنتی کاغذی بودند. وجود این دستگاه‌ها در بانک‌ها بحث نگهداری و ایجاد امنیت بالا برای آن‌ها را به دنبال داشت، لذا تعبیه یک فضای مجزا برای استقرار دستگاه‌های رک و منابع تغذیه اضطراری که شرایط مناسب حرارتی و رطوبتی و امنیت بالا را برای آن‌ها فراهم نماید، الزامی به نظر می‌رسد.

پلان بانک

فضاهای خدماتی :

فضاهایی چون رختکن، آبدارخانه، اطاق استراحت بازرسان و سرویس‌های بهداشتی در بانک‌های ایران دور از دسترس عامه و در بخش خصوصی واقع گردیده‌اند.


این مطالب را هم ببینید:

دانلود پروژه بانک

دانلود رایگان پلان