پروژه معماری اسلامی – پاورپوینت مسجد جامع یزد

پاورپوینت مسجد جامع یزد در 32 اسلاید با توضیحات و تصاویر کامل به معرفی،تحلیل و بررسی معماری مسجد جامع یزد میپردازد…

فهرست مطالب پاورپوینت مسجد جامع یزد :

  • موقعیت مکانی
  • بانی
  • منابع تاریخی
  • بررسی معماری مسجد
  • معرفی عناصر شاخص
  • تصاویر

پاورپوینت مسجد جامع یزد :

۲۹,۵۰۰ تومان – خرید

حتما ببینید:

پاورپوینت مسجد محمدیه نایین

پاورپوینت معماری مسجد


بخشی از مطالب پاورپوینت مسجد جامع یزد :

منابع تاریخی:

بنای مسجد جامع کبیر یزد طی قرون متمادی بر بقایا و یا در کنار بناهای‌متنوعی بنا گردیده‌است که‌در متون تاریخی تحت عناوین مسجد جمعه شهرستان ، مسجد جامع عتیق ، مسجد جمعه قدیم ‌«‌درده » مسجد جامع نو و بناهای‌الحاقی آن به‌اسامی گوناگون یاد شده است .

پاره ای عقیده دارند‌که در دوران پیش‌از اسلام در این‌مکان‌آتشکده‌ای برپا بوده ‌که تا دوران بعد از اسلام نیز دوام داشته ،اما دلایل‌کافی برای‌این مدعا در دست‌نیست . اما آنچه‌که مسلم و‌مکتوب است، آن است که در قرن پنجم هجری‌« امیر علاءالدوله کالنجار »‌اولین امیر‌کاکویی پس از ورود به یزد به ‌تعمیر و نوسازی مسجدی به نام مسجد جمعه شهرستان می‌پردازد که در قرون قبلی برپا بوده و قبله آن سه درجه نسبت به قبله اصلی به سمت شرق انحراف داشته است . همسرش ارسلان خاتون مناری در کنار مسجد اولیه بنا می کنند که تا قرن نهم برپا بود.

فرزند ایشان « علاءالدوله گرشاسب » ( 513 ـ 488 هجری ) مسجد دیگری با طرح تک ایوانی گنبد دارد در جوار مسجد عتیق و در سمت غربی آن بنیان نهاد . وی پایاب قنات زارچ که هم اکنون نیز در صحن فعلی واقع است احداث می کند و جماعتخانه ای در ضلع غربی بنا می افزاید که در سال 1240 شبستان شازده بر روی آن ساخته می شود . در سال 536 هجری قمری به بعد نیز دختران فرامرزبن امیرعلی بن فرامرز شبستان و مقبره ای برای خود به مسجد اضافه می کنند .

پایه های مسجد جامع نو در سال های 724 یا 728 هجری قمری در پشت قبله مسجد جامع قدیم توسط « سیدرکن الدین محمد‌بن قوام الدین بن نظام حسینی یزدی قاضی » گذارده شده .


این مطالب را هم ببینید:

برنامه فیزیکی فرهنگسرا

نمونه موردی موزه


پاورپوینت مسجد جامع یزد :

۲۹,۵۰۰ تومان – خرید