زندگینامه هانس شارون و معرفی آثار معماری ایشان
هانس شارون معماری آلمانیتبار بود که در تاریخ ۲۰ سپتامبر ۱۸۹۳ چشم به جهان گشود. وی معماری اکسپرسیونیست بود که بیشتر معروفیتش به دلیل طراحی تالار کنسرت فیلارمونیک برلین است. وی در شمال آلمان و در بندر برمن بزرگ شد. او بین سالهای ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۲ به تحصیل رشته معماری در دانشگاه hochschule technische برلین پرداخت. تا سال ۱۹۲۵ و در جریان جنگ جهانی اول بهعنوان یک معمار آزاد در insterburg واقع در شرق پروس مشغول به کار بود. پسازآن در دانشگاه breslau (شهر وراست لاف در جنوب غربی لهستان) به تدریس پرداخت و درنهایت در سال ۱۹۳۲ بهعنوان یک معمار آزاد (freelanc architect) به برلین بازگشت. شارون بین سالهای ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۸ در حوزه توسعه شهری در دانشگاه technische برلین فعالیت داشت. درزمانی که هانس برنامهریزیهای توسعه شهری را در این دانشگاه به عهده داشت، به این نتیجه رسید که انستیتو او نیز باید هم آموزش و هم تحقیقات را در برنامه کار خود داشته باشد و به دانشجویان این اجازه را دهد که در برنامههای تحقیقاتی شرکت نمایند. شارون بهمرور شروع به کشف سبک معماری خود کرد تا اینکه در سال ۱۹۲۰ و تحت تأثیر معماری haring به مکتب معماری ارگانیک روی آورد. نمونه شاخصی از سبک معماری وی کولتورفوروم است. از آثار شاخص دیگر هانس شارون میتوان تالار فیلارمونیک برلین را نام برد.
حتما ببینید: زندگی نامه بهرام شیردل
تالار فیلارمونیک برلین :
شهرت هانس شارون معمارِ آلمانیتبار به طرح او برای تالار فیلارمونیک برلین بازمیگردد. ترجمان زیباییشناسانه، ارگانیک و فوتوریستی شارون از کنسرت در سال ۱۹۶۳ به پایان رسید و جایگزین تالار پیشین شهر شد که در خلال جنگ جهانی دوم از بین رفت. طرح شارون در هر دو جنبهی مفهومی و کالبدی به وضوح بر اصل قراردادن موسیقی متمرکز شده است. شارون بهعنوان یک معمار از طرفداران اصلی معماری ارگانیک بود که در آثار مدرن خود کوشید تا میان طبیعت و معماری نوعی از تعادل و هارمونی را بیافریند. در فیلارمونیک برلین، فرم بنا موازنهای با موسیقی جاری درون ساختمان شکل میدهد. نقشهی تالار فیلارمونیک برلین با دو تالار موسیقی به شدت واضح و ساده است: یک تلار اصلی با گنجایشی در حدود ۲۵۰۰ نفر و تالار کوچکتری با ظرفیت ۱۲۰۰ نفر. با این حال دلیل اصلی جذابیت این بنا نه سادگی بلکه برخورد فضایی شارون با طرح بوده که منجر به خلق پویایی شده است. در تالار اصلی سِن در مرکز فضا و مکانهای نشستن در اطراف آن و در قالب تراسهایی موازی قرار گرفته است. الگوی خوشه ای چیدمان در تالارهای موسیقی نخستین بار در این بنا بهکار گرفته شد و بعدهها در تالارهای موسیقی مهمی چون خانهی اپرای سیدنی، تالار موسیقی والت دیزنی و تالار فیلارمونیک پاریس مورد استفاده قرار گرفت.
گرداوری : مرجع دانلود معماری
این مطلب را هم ببینید: دانلود پایان نامه مجتمع مسکونی
نظرات (0)