زندگی نامه پیتر بهرنس – Peter Behrens

پیتر بهرنس که در بعضی منابع به نام پتر نیز یاد می‌شود، در سال 1868 در هامبورگ به دنیا آمد. معماری آلمانی بود و به معماری مدرن جزء متقدمین بود. نقاشی را در مونیخ آموخت و تا مدتی به‌عنوان نقاش و طراح صفحات کتاب کار می‌کرد. وی تحت تأثیر صنایع و هنرهای بریتانیا، اصلاحاتی در ایدئال‌های ویلیام موریس و دیگران به وجود آورد. اهمیت فوق‌العاده‌ی بهرنس در حوضه‌ی طراحی گرافیک، به دلیل چاپ آثار سمبولیسمی‌اش، نمادگرایی در مجلات هنری، طرح‌هایش برای حروف و همکاری‌اش با کارخانه‌ی AEG در برلین بود. وی طراح و معماری خودآموخته بود، نماینده‌ای فعال و مهم برای جنبش آلمانی Jugendstil در اوایل قرن بیستم محسوب می‌شد. پیتر بهرنس تمام این فعالیت‌ها را در سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۱۴ انجام داد. در سال ۱۹۰۷ پیتر بهرنس همراه ۱۰ نفر دیگر ازجمله هرمان موته زیوس، تئودور فیشر Theodor Fischer، ژوزف هافمن Josef Hoffmann و… همچنین با پشتیبانی ۱۲ کمپانی، موسسه ورک بوند را پایه‌گذاری کردند که با ساختاری مدرن‌تر از اصول جنبش هنر و پیشه پیروی می‌کردند. پس از جنگ جهانی اول، بهرنس بیشتر به‌عنوان یک معمار به فعالیت خود ادامه داد.در آن زمان با توجه به حاکم بودن این دیدگاه که با تغییر قرن، هنرها هم نیاز به تغییر و بازنگری دارند، کارگاه‌های حروف‌ریزی آلمانی وظیفه‌ی طراحی حروف موردنظرشان را به بهرنس محول نمودند. این حروف باید به‌گونه‌ای طراحی می‌شد که روح نوین حاکم بر فضای آن زمان در آلمان را بیان می‌کردند. به این امید که به‌واسطه‌ی این اقدامات، صنعت آلمان بتواند با صنعت فرانسه رقابت کند. برخلاف سنت آلمان‌ها یعنی نوشتن متون به سبک گوتیک، بهرنس به طرح‌های سبک رومی (Roman) علاقه‌مند بود. وی این تغییرات را به‌وسیله‌ی پیوند دادن هرچه بیشتر طراحی و نوشتن حروف آلمانی باکیفیت خطاطی انجام داد.

آثار پیتر بهرنس


حتما ببینید : بیوگرافی معماران 


بیوگرافی پیتر بهرنس

اولین طرح او در سال ۱۹۰۲ و به نام «Behrens-Schrift» بود. در سال ۱۹۰۶ طرح بعدی او بانام Kursiv ارائه شد و در پی آن طرح «Behrens-Antigua» در سال ۱۹۰۸ را ابداع نمود؛ که این طرح را با عنوان مجسمه‌ی رومی در روح آلمانی می‌شناختند. طرح‌های ابداعی بهرنس برای کمپانی AEG به‌طور وسیعی مورداستفاده قرار گرفت. بهرنس در سال ۱۹۰۷ به‌عنوان مدیر هنری کارخانه‌ی AEG انتخاب شد. این کارخانه در سطح گسترده کالاهایی همچون ژنراتور، کابل، لامپ‌های معمولی، لامپ‌های قوسی و دیگر محصولات الکتریکی را که مصارف خانگی و صنعتی داشتند، تولید می‌کرد. از تحسین‌برانگیزترین انتصاب‌های تاریخ طراحی انتصاب بهرنس به‌عنوان مدیر هنری کارخانه بود. مسؤولیت‌های بهرنس به‌مرور افزایش یافت و این مسؤولیت‌ها شامل نظارت بر دفاتر بازرگانی و تبلیغات تا ساماندهی محصولات در نمایشگاه‌های بین‌المللی بودند. وی نشان تجاری AEG را به‌صورت یک شش‌ضلعی که یادآور کندوی زنبور بود، دوباره طراحی کرد. وی سپس شروع به طراحی محصولات جدیدی مانند کتری‌های الکتریکی، پنکه‌ها و لامپ‌ها نمود. نتیجه‌ی محول کردن طراحی‌ها به‌صورت گسترده به بهرنس این بود که یک انسجام بصری در همه‌ی محصولات AEG به وجود آمد و همین امر موجب شد محصولات AEG به‌طور وسیعی بین مصرف‌کنندگان جا باز کنند و شناخته شوند. به این دلایل بود که او به‌عنوان پایه‌گذار مبحث هویت سازمانی corporate identity شناخته شد. افزایش استفاده از طرح «Behrens-Antigua» به کمپانی نمایی جدید بخشید. حروف طراحی‌شده به سبک «Behrens-Antigua Roman» برای کارگاه حروف‌چینی Klingspor ارائه شد و در بیشتر طرح‌های شخصی از بهرنس استفاده می‌شد. بین سال‌های ۱۹۰۷ تا ۱۹۱۲، پتر بهرنس شاگردان و همکاران سرشناسی داشت که ازجمله آن‌ها می‌توان لودویگ میس وندروهه Ludwig Mies van der Rohe، لوکوربوزیه Le Corbusier، آدولف میر Adolf Meyer و والتر گروپیوس Walter Gropius را نام برد. او در سال ۱۹۲۲ به‌منظور تدریس به دانشگاه Bildenden Künste دعوت شد. همچنین در برلین ریاست Prussian Academy of Fine Arts  را به عهده گرفت. درست است که پتر بهرنس در سال ۱۹۴۰ در برلین درگذشت، اما آثار تفکرات و سبک طراحی وی به‌وسیله شاگردانش ازجمله گروپیوس، لوکوربوزیه و میس وندروهه در دنیای طراحی ماندگار شد. به‌گونه‌ای که رد پای تفکرات او در طراحی محصولات نیمه اول قرن بیستم کاملاً مشهود است.

منابع:

en.wikipedia

biography.com

گرداوری و ترجمه: مرجع دانلود معماری


این مطلب را هم ببینید:دانلود مدل سه مبلمان کلاسیک بعدی